Dag 41 - 21 november 2018 - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van Dick Kleiman - WaarBenJij.nu Dag 41 - 21 november 2018 - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van Dick Kleiman - WaarBenJij.nu

Dag 41 - 21 november 2018

Blijf op de hoogte en volg Dick

22 November 2018 | Zuid-Afrika, Johannesburg South

DAG 41
Door alle gedoe thuis slaap ik onrustig. Een van de keren dat ik wakker lig hoor ik een geluidje dat lijkt op krabbelen. Ik doe mijn hoofdlampje aan en schijn in de richting waarvandaan ik denk dat het geluid komt. Op Jan zijn helft van de tafel tussen onze bedden in staat een dichtgevouwen doos met nog een paar koekjes erin. Ik zie dat in de onderkant van de doos een gat door het karton is geknaagd en vermoed dat een muis zich tegoed doet (of deed, want ik ga het niet verder uitzoeken) aan die koekjes. Nu hoeft toch niemand die aangegeten koekjes meer, dus nu mag hij de komende nachten de rest ervan op komen eten.
Na het ontbijt op weg voor "snare-sweeping", oftewel een gebied doorzoeken op de aanwezigheid van strikken en deze verwijderen. Elke gevonden strik is weer een gered dierenleven. Maar eerst rijden we naar het hoofdkantoor om daar onze telefoons op laden. Onderweg horen we vanuit het elektrische hek een knetterend geluid komen alsof daar kortsluiting is. Bij nader onderzoek zien we een slang dood in het hek hangen. Hij wilde blijkbaar in het hek of door het hek klimmen en raakte daarbij met zijn lange lichaam twee verschillende stroomdraden. Een groot dier schrikt dan van de schok, maar voor zo'n slang is die aanraking dodelijk. Met een tak halen we het geblakerde slangenlichaam uit het hek. Dan na het hoofdkantoor op zoek naar de strikken. Het is behoorlijk warm (40 graden) en we nemen regelmatig even pauze om te rusten en te drinken. Na een ochtend zoeken liggen er alleen twee gevonden rollen prikkeldraad en ijzerdraad in de achterbak. Dus misschien was iemand toch iets van plan.
Na de lunch halen we nog wat boodschappen in Hoedspruit en daarna rijden we terug naar ons kamp. Inmiddels is het gaan waaien, onweren en regenen, dus vanavond kan de maaltijd niet op het kampvuur worden bereid. Vanavond eten we dus weer op NONWANE. Als we daar heen rijden regent het niet meer. Even buiten het kamp stuiten we op een hyena. We moeten toevallig dezelfde kant uit als hij gaat, dus we volgen hem een tijd. Het wordt even spannend als we in de verte een giraf zien staan. Maar de hyena loopt gewoon langs de giraf en de giraf doet net of de hyena niet bestaat. Kortom, ze negeren elkaar volledig. Op een gegeven moment laten we de hyena zijn eigen weg vervolgen, want wij moeten een andere kant uit. We zijn de nieuwe richting nog maar net ingeslagen of daar ligt bijna langs de kant van de weg een leeuw. Het is inmiddels te donker geworden om te fotograferen, maar dat maakt de ontmoeting niet minder speciaal. We blijven een tijd naar hem kijken, maar op een gegeven moment was het zo donker geworden dat we de leeuw nauwelijks nog kunnen zien. Op NONWANE worden we hartelijk begroet door Craig en als het diner klaar is eten we gezamenlijk in zijn woonruimte. Op de terugweg waait het nog hard, maar de regen en het onweer zijn gaan liggen. Bij aankomst in het bushkamp wordt eerst nog even goed gecontroleerd of er geen wilde dieren op het kamp zwerven en dan mogen we naar ons bed.
Van ELS inmiddels een heel voorzichtig positief bericht over poes Kaatje. Ook vandaag is ze weer met haar bij de dokter geweest. Maar de toestand blijft onzeker en het blijft afwachten.